Voor- en nadelen

Hierbij de voor- en de nadelen van de ombouw van de Hoekse Lijn naar een metrolijn.

Voordelen

Hogere frequentie

Er zal op werkdagen overdag en zaterdagmiddag elke 10 minuten een metro rijden naar Maassluis Steendijkpolder. Naar Hoek van Holland Haven is dat elke 20 minuten. In de tijden van de NS was dit elke 15 minuten tot Maassluis West en elke 30 minuten tot Hoek van Holland Strand.

Gelijkvloerse instap

De nieuwe stations (en het tijdelijke station van Hoek van Holland Haven) hebben een gelijkvloerse instap met de metro. Toen de NS nog reed op de Hoekse Lijn was dit alleen het geval als met de Sprinter Lighttrain (SLT).

Direct uitstappen op het strand van Hoek van Holland (2022)

Het oude treinstation Hoek van Holland Strand was ongeveer 900 meter verwijderd van het strand. In 2019 werd gestart met de tracéverlenging naar het Zeeplein. Sinds 31 maart 2023 kunt u direct uitstappen op het strand.

Nadelen

Op de website van project Hoekse Lijn worden er alleen maar van voordelen gesproken, maar er zijn zeker ook nadelen.

Lagere frequentie in ochtendspits Hoek van Holland

In de ochtendspits (tussen 07:00 uur en 09:00 uur) zal er elke 20 minuten een metro rijden richting Schiedam Centrum. Dit was tijdens de dienstregeling van de NS elke 15 minuten (tussen 06:30 uur en 08:30 uur).

Latere aanvang en eerder eind dienstregeling

De dienstregeling van de metro vangt aan om 05:30 uur en eindigt om 00:30 uur. Tijdens de dienstregeling van de NS vertrok de eerste trein van Hoek van Holland Haven om 04:56 uur en de laatste om 00:56 uur.

Langere rijstijd door vervangend busvervoer tijdens ombouw

Tijdens de ombouw, die eerst duurde van 1 april 2017 tot 1 september 2017, maar dat was uiteindelijk tot 29 september 2019, reed er vervangend busvervoer langs de stations van de Hoekse Lijn. Aangezien de bussen over de openbare weg reden was regelmatig het geval dat deze in de file terecht kwamen en de reistijd langer werd.

Aansluiting Rotterdam Centraal verdwijnt

Alle stoptreinen vanuit Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen hadden vroeger als eindpunt Rotterdam Centraal waar reizigers konden overstappen op andere treinen richting Gouda en Dordrecht. Aangezien de Hoekse Lijn is losgekoppeld van de Oude Lijn en wordt verbonden met het metronetwerk, is er een extra overstap nodig op Schiedam Centrum. Hierdoor wordt de reistijd langer en worden er extra kosten gemaakt.

Reizen met OV-chipkaart in sommige gevallen duurder dan RET 1 uur

Dit het pas het geval als je een lange afstand gaat reizen, bijvoorbeeld van Hoek van Holland Haven naar Schiedam Centrum. Zie dit artikel voor meer informatie.