RET 1 uur is in sommige gevallen goedkoper dan op saldo reizen

01-04-2017, 00:56

Vorige week stond er in de Telegraaf een artikel over Rico Vossen, een reiziger van de Hoekse Lijn, die teveel betaalde voor het gebruik maken van het vervangend busvervoer van de Hoekse Lijn.

Toen de NS nog reed op de Hoekse Lijn had Rico Vossen een NS-dalabonnement voor 99 euro per maand. Volgens de RET had hij voor het vervangende busvervoer en de metro een 6-sterrenabonnement van 235 euro nodig.

Het advies voor een 6-sterrenabonnement blijkt verkeerd. Ik heb uitgezocht dat ik kan reizen op een 3-sterrenabonnement van 118 euro.

Ook met de OV-chipkaart is het in sommige gevallen duurder. Een enkele reis van Hoek van Holland Haven naar Schiedam Centrum kost met de OV-chipkaart 3,76 euro en duurt normaal 27 minuten. Je kan echter ook bij de bussen en trams van de RET een RET 1 uur kopen. Dit is een wegwerp OV-chipkaart dat 3 euro kost en is een uur geldig in bussen, trams en metro’s van de RET. Dus de reiziger betaald bij elke reis van Hoek van Holland Haven naar Schiedam Centrum 0,76 euro teveel. Dit verschil wordt nog groter als je bijvoorbeeld naar Zuidplein reist (55 minuten). Met de OV-chipkaart kost dit 5,42 euro, dat is 2,42 euro meer dan het kaartje.

Naast RET 1 uur, is het ook mogelijk RET 2 uur te kopen voor 3,50 euro. Deze is dan 2 uur geldig. Deze kunt u ook laden op een persoonlijke en anonieme OV-chipkaart.

Volgens mij speelt dit probleem niet alleen bij de Hoekse Lijn, maar ook in andere regio’s. Met een OV-chipkaart is het in sommige gevallen duurder om te reizen dan met een wegwerp OV-chipkaart. Waarschijnlijk komt dit doordat je met de OV-chipkaart per kilometer betaald (bij de RET is dat 0,137 euro met een basistarief van 0,89 euro) en RET 1 uur is 3 euro ongeacht hoe lang de afstand is. Als het maar binnen een uur te reizen valt. Aangezien de Hoekse Lijn 24 kilometer lang, lopen de bedragen per halte snel op.

Tarieventabel voltarief 2017

De RET heeft tegen de Telegraaf gezegd dat het uit veiligheidsoverwegingen proberen zo weinig mogelijk contant geld op de bus te hebben. De reiziger heeft excuses gekregen voor het verkeerde abonnementsadvies.

De Rotterdamse VVD heeft inmiddels vragen gesteld aan het college van Rotterdam waarom de reiziger op kosten wordt gejaagd en wilt dat het geld terug gaat naar de reiziger.