De eerste week van de exploitatie van de Hoekse Lijn als metrolijn zit erop. In deze week hebben volgens de RET gemiddeld 20.000 mensen per dag gebruik gemaakt van de metro. Dat is boven verwachting. Bij de Nederlandse Spoorwegen reisden gemiddeld 16.000 mensen per dag met de trein op de Hoekse Lijn.
Het feedback van de reizigers is grotendeels positief. Op de website van de RET hebben 50 mensen een korte enquête ingevuld. Daaruit is een gemiddelde waardering gekomen van een 8,3. Wel gaven reizigers aan dat ze meer fietsenrekken willen bij Maassluis Steendijkpolder, de perrons glad zijn als het heeft geregend, de abri's onvoldoende bescherming bieden tegen regen en een lift op Schiedam Nieuwland die niet functioneerde. Inmiddels is de verstoring van de lift verholpen en wordt binnenkort de gladheid aangepakt. Over de extra fietsenrekken wordt binnenkort gepraat met de gemeente Maassluis.
Resetten gemiddeld 12 keer per dag
Er zijn echter nog steeds problemen met de beveiligingssoftware. Deze past ten onrechte automatisch de snelheid die de metro mag rijden naar beneden aan. Dit wordt dan met een handmatige gereset opgelost. Hierdoor is het systeem vorige week gemiddeld 12 keer per dag gereset. Dat is veel, aangezien op de rest van de Rotterdamse metronetwerk dit jaarlijks 10 keer voorkomt.
Het resetten gebeurd door personeel van Bombardier in de technische ruimtes die langs het spoor staan. Volgens de RET vallen de werkzaamheden en kosten hiervoor onder de garantie.
Tot nu toe heeft dit geen vertraging opgeleverd en heeft dit geen impact op de veiligheid. Wel zijn er een aantal kleine verstoringen van de dienstregeling die leidden tot beperkte vertraging en in één geval tot rituitval.