Metro gaat op 30 september rijden na 2 jaar uitstel

01-04-2017, 06:56

Na een uitstel van 2 jaar gaat de metro op maandag 30 september 2019 rijden. Dat heeft de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils bekend gemaakt en is terug te lezen in de maandelijkse voortgangsrapportage van juli 2019. Wel moet er tijdens het test- en proefbedrijf geen nieuwe problemen optreden.

Testbedrijf

Momenteel wordt het testbedrijf uitgevoerd en worden er elke dag testriten uitgevoerd. Als voorwaarde van de huidige versie van de spoorbeveiligingssoftware moeten er 1.400 testritten gereden worden binnen het test- en proefbedrijf. Daarvan zijn er nu 750 ritten gereden.

Wel zijn er nog wat kleine technische problemen. Bij het versturen van de snelheidscode naar de metrovoertuigen schakelt het systeem naar een veilige snelheidscodering waardoor de metro automatisch een remming gaat inzetten. Bombardier had dit opgelost en de testen waren succesvol verlopen. Echter is er toen getest met slechts één metro en is er niet getest over het gehele traject van de Hoekse Lijn. Bombardier werkt momenteel aan een oplossing hiervoor.

Het testbedrijf zal in ieder geval tot medio augustus 2019 duren. Wanneer de indienststellingsvergunning is verkregen, kan het proefbedrijf worden uitgevoerd in september 2019.

Aangepaste dienstregeling

Vanaf die dag zal er wel volgens een aangepaste dienstregeling worden gereden. Metrolijn B zal elke 20 minuten rijden tussen Nesselande en Hoek van Holland Haven en elke 10 minuten tussen Rotterdam Nesselande en Maassluis Steendijkpolder. Als dat goed verloopt zal een aantal weken later Metrolijn A gaan rijden tussen Rotterdam Binnenhof en Vlaardingen West. Het vervangend busvervoer wordt tijdens deze periode achter de handen gehouden mochten er problemen optreden.

Ombouw twee jaar bezig

Sinds april 2017 wordt de Hoekse Lijn omgebouwd van spoorlijn naar metrolijn. Oorspronkelijk zou de metro in september 2017 gaan rijden. Al snel bleek die datum te voorbarig en volgde uitstel op uitstel. Voornamelijk door fouten in de spoorbeveiligingssoftware. Bovenop de 372 miljoen euro begroot is 90 miljoen euro extra uitgegeven. Ook moest wethouder Pex Langeberg in februari 2018 het veld ruimen vanwege een kritisch rapport van de onderzoekscommissie.

Bekijk hieronder het interview van RTV Rijnmond met de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils.