Opnieuw problemen met de spoorbeveiligingssoftware

Er zijn opnieuw problemen met de spoorbeveiligingssoftware. Dat schrijft de Rotterdamse wethouder Adriaan Visser in de maandelijkse voortgangsrapportage.

In de brief schrijft wethouder Visser dat de opleverdatum van de exploitatieversie van de spoorbeveiligingssoftware door Bombardier nog steeds staat gepland voor 5 november 2018. Echter het projectbureau Hoekse Lijn acht deze datum als onzeker. Belangrijkste reden is dat er aantal nieuwe non ­conformities in de software zijn ontdekt die moeten worden opgelost voordat de indienststellingsvergunning kan worden aangevraagd. Hiervoor is extra tijd nodig waardoor de datum van 5 november 2018 onder druk komt te staan.
Mocht deze datum niet gehaald worden, dan heeft dit gevolgen voor de ingebruikname van de Hoekse Lijn als metrolijn die nu staat gepland voor eind januari 2019.

Onlangs is het startsein gegeven voor de aanleg van de Blankenburgverbinding. Deze kruist de Hoekse Lijn onderlangs middels een tunnelverbinding. Hiervoor moeten er in week 45 fundaringspalen worden geslagen. In 2019 wordt het tunneldek ingeschoven. Dit heeft geen gevolgen voor de ingebruikname.

Verder meldt de wethouder dat er maatregelen zijn getroffen bij station Schiedam Centrum. Zo heeft de RET onlangs de nooduitgangen op beide metroperrons opengesteld voor reizigers zodat deze via de parkergarage naar de bushalte kunnen lopen. Ook zijn er bij de instaphalte twee grote abri's bijgeplaatst.

Vlakbij station Hoek van Holland Haven wordt de wateroverlast aangepakt. Deze werkzaamheden starten half oktober en zullen ca. 6 weken duren. Ook worden er enkele maatregelen getroffen bij de spoorwegovergang Slachthuisweg die grenst aan de vrachtwagenterminal van de Stena Line.